Brief Nazdana (2014)
Ik ben Nazdana Abdulkhaliq, ik woon in Dawood Jaghori. Ik zit in klas 11 (5 vwo) en wil in de toekomst graag geneeskunde studeren. Dagelijks sta ik om 5:30 op; eerst bid ik en daarna maak ik ontbijt klaar voor iedereen. Dit bestaat uit zelfgebakken brood en een kopje thee.
Na het ontbijt help ik mijn moeder bij de huishoudelijke taken en haal ik gras op voor het vee. Daarna besteed ik ongeveer twee uur aan zelfstudie en maak ik me klaar voor school. Samen met mijn vriendinnen Masooma en Shakila wandel ik naar school. Om 13:00 begint de eerste les. Na drie lessen hebben we pauze en na de pauze hebben we weer drie lesuren. Mijn favoriete vakken zijn Engels en biologie. Ik heb geen buitenschoolse activiteiten en door gebrek aan tijd en interesse sport ik niet.
Ons gezin bestaat uit vijf mensen, mijn vader is hartpatiënt. Omdat hij vaak ziek is en niet allerlei werk kan doen, hebben we het financieel niet breed. Soms krijgen we financiële hulp van mijn oom, maar dat is niet veel omdat hij zelf ook een gezin heeft. Dat ik door het hulp van Ayenda Jaghori naar school kan gaan waardeer ik zeer!
Brief Zarina (2014)
Ik ben Zarina Muhammad Husain en ik woon in Ashka Dawood Jaghori. Ik zit momenteel in klas 10 (4 vwo). Ik studeer graag, ’s ochtends sta ik vroeg op en na het bidden help ik mijn moeder bij het klaarmaken van het ontbijt. Ons ontbijt is heel simpel en bestaat uit zelfgebakken brood en een kopje thee. Soms is het brood versgebakken en soms een overblijfsel van de dag eerder.
Na het ontbijt pak ik mijn boeken in volgens het rooster. Ik loop met mijn vriendinnen
naar school. Na ongeveer 40 minuten komen we aan op school. Dagelijks hebben we van 13:00 tot 17:00 les Een keer in de week hebben we een lesuur voor sport. Dat is altijd de laatste lesuur. Ik speel graag volleybal en mijn favoriete vakken zijn biologie en Engels.
Jammer genoeg zijn er buiten school geen sportmogelijkheden. Omdat mijn handschrift heel mooi is wil ik in de toekomst graag Engels studeren. Thuis
zijn we met zeven personen.